INTERVIEW

'LIEVER BRIEVEN EN KAARTEN DAN BLAUWE ENVELOPPEN'

Tekst De Schrijffabriek Beeld Piet den Blanken

'DOOR DE DRUKTE ROND SINTERKLAAS EN BLACK FRIDAY ZIJN WE BEST OVERVALLEN'

De 30-jarige Daniëlle Speekenbrink is bezorger van poststukken en kleine brievenbuspakketjes in Breda. ‘Dat doe ik al acht jaar,’ vertelt ze. ‘Inmiddels in een vaste wijk, bij mij in de buurt. De eerste zes jaar liep ik overal en nergens, maar nu ik m’n vaste postrondes heb, leer ik meer klanten kennen en dat vind ik heel leuk’.

‘Ik miste op een bepaald moment toch het contact met mensen en had eigenlijk teveel verschillende wijken die ik moest lopen. Maar het heeft allebei voor- en nadelen, want het was wel veel afwisselender. Met de vaste wijken die ik nu heb, weet ik wat me te doen staat en kan ik inschatten hoeveel post er komt.’ Daniëlle begon in 2012, na haar opleiding aan de Kunstacademie, met haar werk bij de post. ‘Ik ben best sportief, vind het leuk om te lopen en te fietsen en postbezorgen is een mooie combinatie daarvan. En ik houd van contact met mensen. Al mis ik af en toe wel de intellectuele uitdaging.’

WAARDERING

‘Ik vind het heerlijk om buiten te zijn. Door weer en wind. Natuurlijk is regen wat minder, maar het maakt het ook afwisselend. Vooral bezorgen in de maand december vond ik leuk. Mensen kwamen soms naar me toe om me te bedanken voor de post die ik elke dag bracht en ik kreeg van iemand bonbons. Die waardering vind ik heel fijn.’

TWEE BANEN

Daniëlle heeft, naast haar werk als postbezorger, ook een contract als postvoorbereider. Daniëlle: ‘Dat houdt in dat ik de post voor andere bezorgers voorbereid. Dat doe ik ook nog een uurtje of vijftien á twintig per week.' Al met al twee drukke banen, waar Daniëlle een groot deel van haar tijd mee vult. ‘Eind november begon de drukte rond Sinterklaas en Black Friday. Daar zijn we best door overvallen. Het was veel meer werk dan we hadden verwacht en het was best lastig om alles weg te krijgen. Het was echt zoeken naar de beste manier om de post, en dan vooral de brievenbuspakjes, op tijd weg te krijgen. We hadden natuurlijk ook met corona te maken, waardoor het bezorgproces wat anders verloopt. En ook dat kost meer tijd en je moet meer afstand houden. Dus in de voorbereiding liepen we als bezorgers al vertraging op. Door de enorme drukte - mensen gingen veel meer online bestellen - liep het sorteerproces vertraging op en daardoor liepen wij als bezorgers ook weer vertraging op.'

ACHT Á NEGEN VOLLE TASSEN

‘Er waren echt wel dagen bij, zo half december, dat ik acht á negen tassen met brieven en pakjes in één wijk had, waar dat er normaal twee á drie zijn. Echt een gekkenhuis was dat. Het betekende ook dat ik veel vaker naar het ophaalpunt terug moest om weer een nieuwe lading op te halen. Je kunt maximaal drie tassen per keer meenemen, dus reken maar uit.'

LIEVER KAARTEN DAN BLAUWE ENVELOPPEN

Behalve veel pakjes, zag Daniëlle ook de hoeveelheid kaarten enorm toenemen. ‘Ze zeggen wel dat de post terugloopt en dat is voor een deel ook wel zo, maar toen corona kwam, merkte ik dat mensen veel meer kaarten gingen sturen. Zeker rond de feestdagen. Ik vond dat wel mooi hoor. Ik bezorg bijvoorbeeld bij een verzorgingshuis in mijn wijk en bij een aantal flats waar oudere mensen wonen. Daar heb ik heel wat stapels kaarten en brieven gebracht. Post waar mensen op zitten te wachten bezorgt een stuk leuker dan de blauwe brieven, waarvan we er ook een heleboel wegbrengen.’

HART ONDER RIEM-POST

Daniëlle merkt sowieso een toename in het aantal poststukken, sinds eind maart 2020 corona kwam. ‘Wij kampen al sinds vorig voorjaar met onderbezetting. Richting de zomer werd dat weer minder, doordat mensen die hun baan verloren, bij de post kwamen werken. Maar er moesten soms gewoon een paar wijken doorgeschoven worden, omdat we te weinig bezorgers hadden. De postzegelpost, die echt dezelfde dag bezorgd moet worden, was in het begin een klein stapeltje, zeg tien brieven per wijk. Dat groeide op een gegeven moment uit naar wel vijftig stuks. Allemaal brieven en kaarten van mensen die elkaar toch een soort van hart onder de riem wilden steken. Hoewel dat mij meer werkdruk opleverde, vond ik dat heel mooi om te zien.'

'DOOR CORONA GINGEN MENSEN MEER KAARTEN STUREN, ZEKER ROND DE FEESTDAGEN'.
'ER WAREN DAGEN DAT IK WEL ACHT OF NEGEN TASSEN POST MOEST BEZORGEN'.

PROFITEREN VAN CORONA

Ze heeft er gelukkig een aantal collega’s bijgekregen afgelopen jaar: ‘Er blijven nu eigenlijk geen wijken meer staan. Ik denk dat wij in dat opzicht een van de weinige bedrijven zijn die profiteren van corona. Mijn nieuwe collega’s zijn vooral studenten en mensen uit de horeca.’

VOOR- EN NADELEN VAN EEN GROOT BEDRIJF

Daniëlle vindt dat PostNL wisselend omgaat met haar postbezorgers. ‘Soms word ik niet helemaal gehoord, vind ik. Dan maakt het hoofdkantoor plannen en zegt dat we bepaalde dingen zus of zo moeten doen. En dan blijkt dat in de praktijk helemaal niet handig te werken. Maar ik denk tegelijk ook dat dat bij alle grote bedrijven zo werkt. En als er eens echt iets is, dan wordt er wel gelijk adequaat gereageerd en wordt het goed opgenomen en afgehandeld. Dat is dan gelijk ook weer het voordeel van zo’n groot bedrijf. Ze zorgen wel voor hun personeel, merk ik dan.’

MEER WAARDERING

‘Postbezorgers zouden wat mij betreft best wat meer gewaardeerd mogen worden,’ zegt Daniëlle. ‘Zeker gezien de afgelopen tijd, waarin we het veel drukker hebben gekregen en veel meer werk hebben verzet. Je loopt ook risico’s want anderhalve meter afstand houden is - ook op straat - best lastig. Corona is wel iets waar PostNL afgelopen jaar wat meer aan had mogen doen. Er staan op depots wel bakjes met mondkapjes en desinfectiespul, maar als vervolgens iedereen in zo’n bak met mondkapjes gaat zitten graaien, vraag je je af hoe veilig die nog zijn. Dan denk ik: hang daar dan een instructie bij met hoe je zo’n mondkapje veilig pakt en opdoet, anders heeft het nog geen zin.’

TOEKOMST

Voorlopig blijft Daniëlle lekker aan het werk als postbezorger. ‘In de huidige coronatijd is een andere baan vinden ook niet zo makkelijk. En daarbij weet ik nog niet of ik echt verder wil in de kunsten, waarvoor ik de kunstacademie heb gevolgd. Het kan ook zijn dat ik een andere opleiding ga volgen. Techniek spreekt me ook heel erg aan, dus misschien wil ik wel een BBL-traject gaan doen, of in deeltijd gaan studeren.'

'POSTNL ZORGT WEL VOOR HAAR PERSONEEL, HET IS EEN HEEL DEGELIJK BEDRIJF'.

Deel deze pagina