ACHTERGROND

Goed werkgeverschap bij Thermen 2

‘WIJ WILLEN HET ZO GOED MOGELIJK VOOR ONZE COLLEGA'S EN GASTEN DOEN’

Tekst en beeld: De Schrijffabriek

'WE HEBBEN EEN GOED TOEZICHTSPLAN DAT IS AFGESTEMD MET DE COLLEGA’S.'

In Thermen 2 met de zwembaden Aquarijn en De Hoorn in Alphen aan de Rijn is het allemaal goed geregeld voor de werknemers. Met genoeg pauze, mooie opleidingsmogelijkheden en plezier in het werk. ‘We vinden het fijn als onze gasten én collega’s het naar hun zin hebben’.

‘In 2015 kwam de exploitatie van de twee Alphense zwembaden op de markt,’ vertelt Thermen 2 directeur Remco Pielstroom. ‘In die twee zwembaden werken zo’n 63 werknemers die in totaal ongeveer 33 fte invullen. Samen verwelkomen we zo’n 320.000 bezoekers per jaar’.
‘Bij die overname van de exploitatie in 2015 zijn alle collega’s die destijds werkzaam waren, meegegaan’ vult personeelsadviseur Marianne Suidgeest aan.

OPGETROKKEN MET DE FNV

Remco: ‘Vanaf de eerste dag zijn we daarin samen met de FNV opgetrokken. Dat vonden we heel belangrijk. Het kan gaan schuren in ondernemingen die overgenomen worden. Dus daarin hebben we best nauw met de FNV samengewerkt. Als de bestuurder bijvoorbeeld vragen had, stond de deur altijd open en gingen we in gesprek. Zo hebben we altijd geprobeerd, en dat doen we nog steeds, als goede werkgever de zaken voor de gasten, maar vooral ook voor de collega’s, naar eer en geweten én conform de cao te doen.’

VEEL LEDEN

Bij het overgaan van de onderneming waren veel werknemers lid van de FNV. Remco: ‘We kregen zelfs een kaderlid erbij. Fantastisch, want vanuit die hoek kregen we ook input over waar op te letten. Dat was heel fijn.’
De cao Zwembaden is een tweejarige cao, die dit jaar op 31 december afloopt. In de cao zijn afspraken gemaakt waar bestuurder Hanan Yagoubi blij mee is. Hanan: ‘En die afspraken worden in Thermen 2 in Alphen aan de Rijn ook heel goed nageleefd. Echt een voorbeeld van goed werkgeverschap!’

5 MINUTEN EXTRA PAUZE

Directeur Remco Pielstroom vindt het belangrijk dat zijn collega’s plezier in hun werk hebben: ‘Wij vonden de landelijke in de cao geldende afspraak van 10 minuten pauze per drie uren werken wat aan de korte kant. Voordat je het bad uit bent, ben je al vijf minuten kwijt. Dus dat hebben we opgerekt naar 15 minuten. Voor de mensen zelf, maar ook roostertechnisch is dat veel beter. Een zwemles of activiteit schuif je praktisch gezien niet 10 minuten op. In overleg met iedereen hebben we iedereen die 5 minuten extra pauze cadeau gedaan. Dat is op kosten van de werkgever.’

GROEIEN IN HET WERK

‘Dat zijn kleine dingen waarmee we denken dat we het goed voor onze mensen regelen. Want wat we bijvoorbeeld ook belangrijk vinden, is dat mensen bij ons kunnen groeien in hun werk. Zo was er een medewerker die in de schoonmaak werkte, die we intern hebben opgeleid tot vestigingsmanager. Als je bij ons wilt doorgroeien in de organisatie, dan krijg je daar alle kansen voor.’

IJSJE, WATER EN GENOEG OGEN AAN HET BAD

Marianne: ‘Hartje zomer zorgen we ook goed voor de mensen. Met een ijsje, water, wat fruit, afwisseling aan het bad. Dat soort dingen. En we zorgen voor genoeg ogen aan het bad. We hebben een goed toezichtsplan dat is afgestemd met de collega’s. Ook de Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) die met inspecteurs toezicht op toezicht houden beoordeelt ons als ‘goed’. Zij komen incognito zwemmen en beoordelen dan het toezicht in het bad. Dat is bij ons altijd goed geregeld. Alle medewerkers hebben een portofoon en ze staan allemaal met elkaar in verbinding via de receptie. En ieder jaar herhalen we met alle medewerkers, van receptie tot zwemleraar en kantoor, de AED-instructies en de EHBO. Het is dus niet zo dat er maar één man EHBO heeft, nee iedereen bij ons heeft het, zelfs op kantoor.’

POLITIE EN BEVEILIGING

‘Voordat jaarlijks op 1 mei het buitenseizoen begint, nodigen we de politie uit. Om met hen door te spreken wat wel en niet mag. We hebben in de zomer vaak seizoensmedewerkers met wat minder ervaring. Zij kunnen dan vragen stellen met betrekking tot regels waar de badgasten zich aan moeten houden. Mag je bijvoorbeeld legitimatie vragen? Het is natuurlijk vaak al eng om de politie te moeten bellen, dus als we ze in huis halen en collega’s kunnen vragen stellen over of ze iemand mogen aanhouden, dan geeft dat onze werknemers een goed gevoel.’

‘Op de grasvelden buiten wordt in de zomer beveiliging ingezet, dat betekent dat wij zelf als zwembadpersoneel kunnen focussen op badgasten en toezicht kunnen houden op de zwemmers. Dat is een investering, zo simpel is het, maar het geeft onze collega’s heel veel steun en het gevoel dat ze gedekt worden door beveiliging die goed om weet te gaan met veiligheid buiten het bad.’

SCHOLING

‘En collega’s hebben bij ons alle mogelijkheden om, binnen het kader wat nodig is voor de organisatie, een opleiding te volgen,’ besluit Remco. ‘Van een opleiding in zwangerschapszwemmen, tot een opleiding tot vestigingsmanager. We kijken naar wat iemand kan, zorgen dat iemand z’n stage kan lopen en lekker in zijn of haar vel zit. Of je nu net bij ons werkt, of al jaren. We organiseren bijvoorbeeld ook incompany trainingen en bijscholing. Met een opfriscursus over methodes van lesgeven. We proberen zoveel mogelijk de mensen geschoold te houden zodat ze hun beroep zo goed mogelijk kunnen uitoefenen. Bij de ene is dat een aquasport-training en voor de ander een opfriscursus zwemlessen.’

SAMEN DOEN

‘Dat houdt het vak ook leuk,’ voegt Marianne toe. ‘Je wil dat je zwembad goed loopt en dat je goede producten aflevert, zo eerlijk zijn we ook. Met enthousiast personeel. Dus in mijn ogen snijdt dat mes aan twee kanten: tevreden collega’s leveren goed werk. Het is geven en nemen, je moet het samen doen!’

Deel deze pagina